Moco Museum, bekend om haar vernieuwende kijk op moderne en hedendaagse kunst, heeft de missie om kunst toegankelijk te maken voor iedereen. Om die missie ook in Londen tot leven te brengen, moest in korte tijd een volledig nieuw team worden opgebouwd – een team dat de visie van Moco ademt. “We wilden geen concessies doen aan wie we zijn,” vertelt Katalina Charalambous. Diversiteit is niet zomaar iets wat we ondersteunen – het zit verweven in wie we zijn en dat begint bij de samenstelling van ons team. De mix van mensen van verschillende nationaliteiten, achtergronden en oriëntaties maakt Moco dynamisch en creatief.” Maar om in zo’n korte tijd zoveel mensen te vinden die écht bij die cultuur passen, was een flinke uitdaging – en dat vroeg om nieuwe aanpak van het recruitmentproces.
Grip houden op groei met een gestroomlijnd recruitmentproces
Moco Museum is een sterk merk en Katalina maakt zich doorgaans geen zorgen over de hoeveelheid sollicitaties die er binnenkomen. “Toen ik hoorde dat we het museum in Londen gingen openen, dacht ik eerder: hoe gaan we al die sollicitaties managen, zonder het overzicht te verliezen?” legt Katalina uit. Het recruitmentproces was ouderwets: eindeloze e-mails, chaotische spreadsheets en een gebrek aan persoonlijk contact met kandidaten. De eerdere manier van werven liet weinig ruimte voor schaalbaarheid of persoonlijke aandacht. Dit moest anders.
“Doordat we het juiste systeem hadden, konden we ons richten op het vinden van de juiste mensen in plaats van ons druk te maken over de logistiek. – Katalina Charalambous, Head of HR Moco Museum.
Het recruitmentproces als katalysator
De opening van Moco Museum London vroeg om een volledig nieuw team – en een veel efficiënter recruitmentproces. “Vóór Personio werkten we met spreadsheets en eindeloze mailwisselingen,” vertelt Katalina Charalambous. Het recruitmentproces was allesbehalve schaalbaar. Met Personio werden gegevens gecentraliseerd, communicatie geautomatiseerd en werd alles overzichtelijk. Katalina benadrukt dat Personio het verschil maakte. “Wat een overweldigend recruitmentproces had kunnen zijn, werd soepel en efficiënt. Sinds we met Personio werken, zijn we volledig gefocust op de toekomst.”
De samenwerking met Personio bleek een partnership waarin persoonlijke aandacht en advies centraal stonden. Het recruitmentproces draait nu om mensen – niet om mails, mappen en managementstress. “Bij Personio draait het niet alleen om het product of de dienst. Het gaat erom dat jij als gebruiker succesvol bent,” sluit Katalina af.
Benieuwd naar het hele verhaal van Katalina Charalambous en de rol die Personio speelde? Laat je inspireren door hoe Moco Museum haar internationale uitdaging omzette in een kans voor duurzame groei. Bekijk de volledige video hieronder.