Nieuwste blogberichten
De 6 beste wervingskanalen voor HR-managers
Een bedrijf dat op zoek gaat naar nieuw personeel, kan gebruik maken van verschillende wervingskanalen om vacatures op te plaatsen. Welke wervingskanalen tegenwoordig het beste zijn, bespreken we in dit artikel zodat je zelf ook aan de slag kan.
Belangrijkste conclusies
Bedrijven kunnen vacatures verspreiden via wervingskanalen om zo meer kandidaten te bereiken.
Eén van de belangrijkste wervingskanalen is tegenwoordig LinkedIn, niet alleen voor passieve, maar ook voor actieve recruitment.
Vergeet zeker je eigen werknemers niet in te schakelen in de zoektocht naar nieuw personeel.
Wat zijn wervingskanalen?
Onder de noemer wervingskanalen vallen allerlei soorten platformen waarop vacatures geplaatst kunnen worden. Dit kan zowel offline (bijvoorbeeld kranten, reclamefolders en tijdschriften) als online. Tegenwoordig zien we steeds meer digitale platformen.
Waarvoor worden wervingskanalen gebruikt?
Wervingskanalen worden enerzijds gebruikt door werkgevers om vacatureteksten op te plaatsen en meer zichtbaarheid te creëren. Anderzijds maken werknemers of kandidaten gebruik van wervingskanalen om nieuwe vacatures te ontdekken in de hoop een nieuwe job te vinden. Vaak zijn er verschillende filters beschikbaar voor kandidaten, zodat ze gericht vacatures kunnen vinden die passen bij hun opleiding en interesses, en ze sneller bedrijven kunnen vinden die in de buurt zitten.
Template: functie-eisen uitgelegt
Help je team de juiste mensen te vinden. Download vandaag onze functie-eisen template om betere vacatures te kunnen maken.
Download onze templateDe beste wervingskanalen om nieuw personeel te vinden
Welke wervingskanalen kan je als werkgever gebruiken om vacatures te verspreiden, nieuwe werknemers te vinden en je talentenpool uit te breiden? We delen hieronder enkele voorbeelden van de beste wervingskanalen.
1. LinkedIn en andere sociale mediakanalen
LinkedIn is momenteel het belangrijkste wervingskanaal voor werkgevers. Volgens een studie van Hootsuite zoeken wekelijks 49 miljoen mensen een job via LinkedIn, en worden er 6 mensen per minuut aangenomen via het platform. LinkedIn is niet alleen ideaal om vacatures op te plaatsen en meer zichtbaarheid te creëren door middel van advertenties, maar het platform is ook uitermate geschikt om actief potentiële kandidaten aan te spreken en te netwerken. Via de zoekbalk kan je zoeken naar specifieke functies en bedrijven, om zo interessante profielen te ontdekken en te benaderen die passen bij de vacature.
Uiteraard kan je ook andere sociale mediakanalen inzetten, zoals Facebook, Instagram en zelfs TikTok, afhankelijk van de sector waarin je bedrijf actief is en het profiel dat je zoekt.
2. Verspreiding via jobsites
Naast sociale media zijn er ook tal van verschillende websites waarop vacatures kunnen worden gepubliceerd. Je kan hier zelf je personeelsadvertenties op plaatsen en vaak kan je deze dan tegen betaling extra promoten. Enkele voorbeelden van jobsites zijn Indeed, Jobbird en Randstad.
3. Sta op jobbeurzen
Jobbeurzen zijn vooral interessant als je je als bedrijf op een specifieke doelgroep wil richten. Zo zijn er vaak beurzen per afstudeerrichting, waardoor je je kan richten op een bepaalde sector. Het spreekt voor zich dat je op een jobbeurs moeilijker mensen vindt met meerdere jaren ervaring.
In hetzelfde verband kan je ook gastcolleges geven bij universiteiten of hogescholen om als bedrijf de aandacht te trekken bij (laatstejaars)studenten. Dit is een effectieve vorm van campus recruitment.
4. Zet selectiekantoren en recruiters in
Wil je wel op zoek gaan naar die moeilijk bereikbare kandidaten met meerdere jaren ervaring? Dan kan je een recruiter, headhunter of selectiekantoor inschakelen. Zij gaan voor jou op zoek naar geschikte kandidaten via LinkedIn of zelfs bij andere bedrijven. Ze scheiden alvast het kaf van het koren waardoor jij een pak minder werk hebt.
5. Gebruik je eigen netwerk
Een stap die vaak wordt overgeslagen maar toch wel handig kan zijn, is het aanspreken van je eigen netwerk. Je kan hiervoor niet alleen gaan luisteren bij medezaakvoerders, maar je kan eventueel ook klanten en leveranciers aanspreken. Een handige optie hier is ook het aanwerven van stagiaires en eventueel jobstudenten, om ze dan eventueel later een vast contract aan te bieden. Ze moeten dan wel passen bij het bedrijf en er moet op dat moment uiteraard een gepaste vacature openstaan.
6. Vergeet je eigen werknemers niet
Als laatste mag je ook zeker je werknemers niet vergeten. Je eigen medewerkers zijn nog altijd het beste uithangbord van je bedrijf. Ze kunnen niet alleen je vacatures delen, maar ze kunnen ook actief deelnemen aan referral recruitment, waarbij ze beloond worden voor het aanbevelen van geschikte kandidaten. Durf je medewerkers ook zeker in te schakelen in het kader van employer branding, om op een authentieke manier te laten zien hoe de bedrijfscultuur en werksfeer is in je bedrijf.
Neem sneller de juiste beslissing met Personio
Verlies geen tijd meer met herinneringen en het zoeken naar afspraken. In Personio beheer en regel je functies en sollicitanten met één tool.
Optimaliseer jouw werving met PersonioUitdagingen in recruitment
De tijden dat je een vacaturetekst schreef, deze online plaatste en wachtte tot de cv’s je mailbox bereikten, is helaas voorbij. De grootste uitdaging in recruitment tegenwoordig is dat het proces veel tijd en vaak ook een groot budget vraagt. Het bijwonen van jobbeurzen en advertenties op sociale media en jobsites kosten handen vol geld, als je wilt dat je investering ook effectief iets oplevert. Ook vragen recruiters vaak hoge ‘finder’s fees’.
Durf dus af te stappen van de standaard personeelsadvertentie. Kijk ook uit naar mensen die misschien niet beschikken over alle gewenste competenties, maar die wel de goede attitude hebben en heel goed passen in je bedrijf. Ga eens voor een andere invalshoek waardoor je mogelijk een nieuwe doelgroep kan aanspreken.
Rekrutering met Personio
Met de recruitment-software van Personio schrijf je eenvoudig een personeelsadvertentie en publiceer je die met één klik op 600 verschillende wervingsportalen. Je maakt gebruik van een efficiënte methode genaamd multiposting, waardoor je optimaal profiteert van de voordelen van een bredere en gerichte vacatureverspreiding. Daarnaast kan je ook elke vacature opvolgen, zodat je het maximale haalt uit je budget en ook sneller de juiste kandidaten vindt.
Veelgestelde vragen
Hoe kan je personeel werven?
Het werven van nieuw geschikt personeel is tegenwoordig een grote uitdaging voor bedrijven. Schrijf een sterke vacaturetekst en plaats deze op verschillende wervingsplatformen zoals LinkedIn en jobsites. Maar ga daarnaast ook naar jobbeurzen en schakel je eigen netwerk en werknemers in om nieuw personeel te vinden.
Wat is de beste manier om personeel te vinden?
De beste manier om personeel te vinden, hangt af van je sector en het soort personeel dat je zoekt. Weet via welke kanalen je doelgroep zoekt naar een nieuwe baan, en zorg ervoor dat jouw vacature op deze platformen zichtbaar is. Aarzel niet om je huidige werknemers als uithangbord te gebruiken om je bedrijfscultuur en werksfeer positief over te brengen.
Wat zijn wervingscampagnes?
Wervingscampagnes bestaan vaak uit een combinatie van advertenties op verschillende platformen. Het makkelijke hieraan is dat je makkelijk kan opvolgen waar je kandidaten vandaan komen en je ook heel gericht je doelgroep kan bepalen.
Disclaimer
Wij wijzen erop dat de inhoud van onze website (inclusief eventuele juridische bijdragen) uitsluitend bedoeld is voor niet-bindende informatieve doeleinden en niet dient als juridisch advies in strikte zin. De inhoud van deze site kan en mag niet dienen als vervanging van individueel en bindend juridisch advies dat betrekking heeft op jouw specifieke situatie. Alle informatie wordt daarom verstrekt zonder garantie voor juistheid, volledigheid en actualiteit.