Nieuwste blogberichten
Hoe schrijf je een goede personeelsadvertentie? Voorbeelden en tips
Ga je op zoek naar nieuw personeel? Dan is het belangrijk om een goede en aantrekkelijke personeelsadvertentie te schrijven. Op die manier vergroot je de kans op sollicitaties. Hoe je dat precies doet, lees je in dit artikel.
Belangrijkste conclusies
Omschrijf in de personeelsadvertentie in heldere taal wat de functie precies inhoudt.
In een vacaturetekst stel je je bedrijf op een aantrekkelijke manier voor.
Een goede persooneelsadvertentie vermeldt ook de salarismogelijkheden en de eventuele extralegale voordelen.
Plaats de personeelsadvertentie niet alleen op je eigen website, maar zorg voor extra zichtbaarheid op jobplatformen en sociale media.
Wat is een personeelsadvertentie?
Een personeelsadvertentie, ook wel vacaturetekst genoemd, wordt gebruikt bij de werving van nieuw personeel om een openstaande of nieuwe functie in het bedrijf te promoten.
Wat staat er in een personeelsadvertentie?
Een personeelsadvertentie bestaat meestal uit drie delen: de functieomschrijving, de jobvereisten en verwachtingen, en wat jij als werkgever te bieden hebt aan de kandidaat.
Je begint met een functieomschrijving. In de functieomschrijving leg je duidelijk uit welke functie er momenteel openstaat en wat deze precies inhoudt. Dit deel van de advertentie staat ook bekend als het functieprofiel. Als je dit wat moeilijker vindt, probeer je dan even voor te stellen hoe een gewone werkdag er zou uitzien in die functie. Maak op basis daarvan een lijstje op van de taken die moeten gebeuren. Op die manier krijgt de kandidaat een goed zicht op wat er van hem of haar wordt verwacht. Geïnteresseerden kunnen zo ook beter inschatten of zij zich tot de job aangesproken voelen.
Als tweede volgt een deel over de verwachtingen die je als werkgever van een kandidaat hebt. Het gaat hier over de jobvereisten. Is er een bepaald diploma of opleidingsniveau vereist voor de functie? Zijn ercompetenties waar je op let bij het selectieproces? De criteria die je voor jezelf hebt vastgelegd om potentiële kandidaten op af te toetsen, geef je hier ook mee.
Als laatste geef je wat meer informatie over je bedrijf en de arbeidsvoorwaarden. Het wordt steeds belangrijker om hierbij een goed beeld te geven van je bedrijfscultuur. Hoe meer je als werkgever laat zien dat er een leuke, uitnodigende sfeer is op kantoor, hoe interessanter het voor kandidaten is om bij jouw bedrijf te solliciteren. Je zou bijvoorbeeld kunnen vermelden dat er regelmatig teambuildings worden georganiseerd of opleidingen worden voorzien door het bedrijf. In dit stuk geef je ook mee welk salaris je biedt en welke extralegale voordelen er eventueel zijn.
Afsluiten doe je met wat informatie over het sollicitatieproces. Leg beknopt uit welke stappen de kandidaat moet doorlopen als hij of zij interesse zou hebben in je vacature.
Template: functie-eisen uitgelegt
Help je team de juiste mensen te vinden. Download vandaag onze functie-eisen template om betere vacatures te kunnen maken.
Download onze templateTips voor het schrijven van een goede personeelsadvertentie
We raden aan genoeg tijd te spenderen aan het schrijven van een personeelsadvertentie. Hoe aantrekkelijker de advertentie, hoe makkelijker kandidaten erop zullen reageren. We geven je graag enkele tips mee die je kunt gebruiken voor je volgende vacaturetekst.
1. Schrijf kort en krachtig
Een vacaturetekst hoeft niet langer te zijn dan 400 à 600 woorden. Probeer je tekst dus zo krachtig mogelijk op te stellen. Gebruik hiervoor een actieve schrijfwijze en richt je zoveel mogelijk op de kandidaat, en minder op jezelf. Probeer waar mogelijk ‘je’ te gebruiken in plaats van ‘wij’.
2. Geef een duidelijke deadline
Eindig je vacaturetekst met informatie over het sollicitatieproces en hang er een duidelijke deadline aan vast. Je creëert zo een gevoel van urgentie waardoor kandidaten ook sneller op je advertentie zullen reageren.
3. Presenteer je bedrijf
Employer branding wordt steeds belangrijker. Laat dit ook terugkomen in je vacatureadvertentie. Schrijf dus over de werksfeer, de locatie van het kantoor, hoe nieuwe werknemers worden opgenomen in het team en meer. Heeft je bedrijf unieke waarden of eigenschappen die interessant zijn voor potentiële kandidaten? Belicht die dan ook zeker in je vacaturetekst.
Waar (online) kan ik vacatures plaatsen?
Er zijn tegenwoordig heel veel (online) opties om vacatures te plaatsen. Standaard worden vacatures altijd op de website van het bedrijf geplaatst. Wil je meer zichtbaarheid creëren? Dan kun je je vacaturetekst ook delen op verschillende jobplatformen, zoals Indeed. Hierbij kun je gebruik maken vanmultiposting. Voor grotere bedrijven met meerdere openstaande functies kan het tevens interessant zijn om jobbeurzen af te gaan en daar in persoon te spreken met kandidaten.
Als laatste is er uiteraard ook nog sociale media. Kanalen als LinkedIn, Facebook en zelfs Instagram zijn tegenwoordig ideaal om je vacature op te delen om zo extra zichtbaarheid te genereren.
Wat mag niet in een vacaturetekst?
Als je een personeelsadvertentie opstelt en de selectiecriteria bepaalt, moet je je houden aan de regels van de Algemene wet gelijke behandeling. Hieronder vind je enkele voorbeelden van (discriminerende) criteria die niet toegelaten zijn:
Maak geen onderscheid tussen mannen en vrouwen.
Maak geen onderscheid tussen gehuwde en ongehuwde kandidaten.
Ongegronde leeftijdseisen zijn ook niet toegelaten.
Je mag geen eisen stellen die niks te maken hebben met de functie.
Veelgestelde vragen
Waar (online) kun je adverteren voor personeel?
Advertenties kun je plaatsen op je eigen bedrijfswebsite, op jobplatformen en verzamelwebsites, maar ook op sociale mediakanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Het plaatsen van je personeelsadvertentie buiten je eigen website, zorgt voor meer zichtbaarheid en dus meer instroom van kandidaten. Met de Personio recruitment software creëer je op maat gemaakte carrièrepagina’s en plaats je nieuwe vacatureteksten eenvoudig op meer dan 600 jobplatformen.
Wat mag je niet in een vacature zetten?
Een personeelsadvertentie mag geen (discriminerende) eisen bevatten die niks te maken hebben met of niet relevant zijn voor de functie. Denk bijvoorbeeld aan een onderscheid tussen gehuwde of ongehuwde kandidaten, leeftijdseisen en dergelijke meer. Je bent verplicht je te houden aan de Algemene wet gelijke behandeling.
Disclaimer
Wij wijzen erop dat de inhoud van onze website (inclusief eventuele juridische bijdragen) uitsluitend bedoeld is voor niet-bindende informatieve doeleinden en niet dient als juridisch advies in strikte zin. De inhoud van deze site kan en mag niet dienen als vervanging van individueel en bindend juridisch advies dat betrekking heeft op jouw specifieke situatie. Alle informatie wordt daarom verstrekt zonder garantie voor juistheid, volledigheid en actualiteit.