Nieuwste blogberichten
Wat is een leercultuur en hoe creëer je er een binnen jouw bedrijf?
Een positieve leercultuur binnen je organisatie zorgt niet alleen voor tevreden en gemotiveerde medewerkers, maar het draagt ook bij aan het succes van je bedrijf. In dit artikel wordt uitgelegd wat kennisontwikkeling in een bedrijf kan opleveren, hoe een leider zich moet opstellen, wat de voordelen van een leercultuur zijn voor werkgever en werknemer, en hoe je er een kunt creëren in je organisatie.
Belangrijkste conclusies
Een positieve leercultuur in een bedrijf stimuleert een open communicatie. Er kan openlijk gesproken worden over wat wel en niet goed gaat, en op welke vlakken nog meer kennis nodig is.
De top van het bedrijf moet inspireren en richting geven aan de werknemers, en ze meenemen in de leercultuur.
Een lerende organisatie waarbij de werknemers regelmatig worden bijgeschoold en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, kan makkelijker inspelen op veranderingen in de markt.
Door een leercultuur te creëren in je organisatie, ontstaat ook een veilige experimenteercultuur waarin collega’s elkaar feedback durven te geven.
Inhoud
- 1Wat is een leercultuur?
- 2Waarom is een leercultuur belangrijk voor een bedrijf?
- 3Leiderschap binnen de leercultuur
- 4De voordelen van een leercultuur voor werknemers
- 5De voordelen van een leercultuur voor werkgevers
- 6Hoe creëer je een leercultuur in je organisatie?
- 7Kernvragen voor het creëren van een leercultuur binnen het bedrijf
- 8Veelgestelde vragen
Wat is een leercultuur?
Met het woord ‘leercultuur’ wordt de kennisontwikkeling binnen een bedrijf aangeduid. Het gaat over de vraag in hoeverre medewerkers – in alle lagen van de organisatie, en van starter tot senior – zich kunnen blijven ontwikkelen op het werk. De werkgever kan een leercultuur stimuleren op uiteenlopende manieren, bijvoorbeeld aan de hand van kennissessies en trainingen of met jaarlijks zorgvuldig geformuleerde leerdoelen.
Waarom is een leercultuur belangrijk voor een bedrijf?
Als bedrijf wil je blijven groeien. Je wil het liefst de concurrentie voorblijven, of je concurrenten in ieder geval bijhouden. Het is dan noodzakelijk dat je werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Alleen al wat betreft de technische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen, valt er genoeg bij te leren. Ook stimuleer je met een leercultuur een open communicatie in je bedrijf. Er kan veel en openlijk gesproken worden over wat wel en niet goed gaat, en op welke vlakken bijvoorbeeld nog meer kennis nodig is. Bedrijven waar een leercultuur heerst, blijken daarom ook succesvoller te zijn. Deze organisaties kunnen op termijn het verschil maken.
Leiderschap binnen de leercultuur
Om goed leiderschap te creëren, moet de directie het goede voorbeeld geven. Het is dan ook aan het topmanagement om de leercultuur te stimuleren. De top moet ook inspireren, richting geven aan de werknemers, en ze meenemen in de leercultuur. En pas wat je geleerd hebt ook toe in de praktijk. Zo laat je zien dat experimenteren gewaardeerd wordt binnen het bedrijf en dat fouten maken menselijk is. Innoverende bedrijven en hun leiders durven risico’s te nemen en leren van hun fouten. Zorg dus dat je een rolmodel bent voor je medewerkers.
Leestip: Leer meer over de nieuwste trends in personeelsontwikkeling en hoe deze trends de manier waarop we leren en groeien in het werk veranderen.
De voordelen van een leercultuur voor werknemers
Het stimuleren van een positieve leercultuur binnen je bedrijf, heeft voor je werknemers uiteenlopende voordelen. Hieronder lees je een aantal voorbeelden.
Als een werknemer mentaal wordt uitgedaagd, gaat hij beter presteren, wat op zijn beurt weer energie en voldoening geeft.
Vanwege de open communicatie die een leercultuur met zich meebrengt, de ontwikkeling die werknemers samen doormaken, het regelmatige sparren met collega’s en het overleg, durven werknemers zich meer open te stellen en hun mening uit te spreken. Er ontstaat zo een veilige experimenteercultuur in het bedrijf waarbij collega’s elkaar feedback durven te geven.
Nieuw verworven vaardigheden en competenties maken een volgende stap in de carrière van medewerkers mogelijk.
Door de continue uitdaging zal een werknemer zich minder snel vervelen en zijn werk als leuker en uitdagender ervaren.
De voordelen van een leercultuur voor werkgevers
Ook werkgevers en het bedrijf zelf kunnen de vruchten plukken van de continue zelf- en talentontwikkeling van medewerkers. Hieronder vind je een greep uit de voordelen van een leercultuur voor werkgevers en bedrijven.
Een leercultuur vergroot de prestaties en betrokkenheid van je werknemers, en daarmee ook het succes van je bedrijf.
Een lerende organisatie waarbij de werknemers regelmatig worden bijgeschoold en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, kan makkelijker inspelen op veranderingen in de markt. Wendbaarheid en innovatiekracht zijn belangrijke waarden in een succesvol bedrijf.
Enthousiaste medewerkers presteren beter op het werk, waardoor klanten uiteindelijk meer tevreden zijn en je bedrijf groeit.
Je bindt werknemers op een positieve manier aan je bedrijf. Door alle mogelijkheden die je medewerkers krijgen om zichzelf te ontwikkelen, zullen ze niet snel een overstap maken naar een andere werkgever.
Efficiënt opleidingsbeheer voor alle deelnemers
Schrijf medewerkers eenvoudig in voor cursussen met meerdere sessies en datums, bekijk wie daadwerkelijk heeft deelgenomen en zorg ervoor dat iedereen in het bedrijf zich optimaal kan ontwikkelen.
Ontdek het opleidingsbeheer van PersonioHoe creëer je een leercultuur in je organisatie?
Als bedrijven concurrerend willen blijven, moeten ze een sterke leercultuur creëren in hun organisatie of bedrijf.
Wil je een leercultuur installeren in je bedrijf, dan moet je rekening houden met de volgende punten.
Zorg voor een (psychologisch) veilige werkomgeving waar werknemers kunnen experimenteren en fouten kunnen maken, zonder dat ze daarop aangekeken worden. Zo ontstaat er onderling vertrouwen.
Ook de bovenste laag van het bedrijf moet gericht zijn op ontwikkeling en leren. Het management moet de leercultuur dragen en vormgeven. Zorg ervoor dat je een rolmodel bent voor je medewerkers. Kortom: voeg de daad bij het woord en breng je visie over een leercultuur in de praktijk. Zo kun je een positieve leercultuur stimuleren in de hele organisatie.
Zorg ervoor dat je medewerkers voldoende uitdagende (complexe) en gevarieerde taken krijgen. Houd hierbij rekening met de bedrijfsstrategie. Waar is de komende tijd behoefte aan in je bedrijf? En geef je medewerkers de vrijheid om (deels) zelf invulling te geven aan de taken. Vraag hen te motiveren waarom een specifieke opleiding nuttig is voor hun (toekomstige) functie. Meer informatie over doelstellingen voor werknemers is hier te vinden.
Bied niet alleen individuele leerprogramma’s aan, maar focus ook op teamontwikkeling, waarbij teams uit uiteenlopende disciplines samen complexe vraagstukken oplossen.
Beloon het leren. Uit lof aan medewerkers die tijd investeren in zelfontwikkeling en beloon ze, bijvoorbeeld met een promotie.
Zorg voor een modern leerplatform om de leerervaringen, beoordelingen en beloningen in vast te leggen. Medewerkers kunnen op deze centrale plek ook leersuggesties doen en HR-managers kunnen in dit systeem hiaten in de vaardigheden identificeren en verhelpen.
Kernvragen voor het creëren van een leercultuur binnen het bedrijf
Hoe de leercultuur er binnen jouw bedrijf kan uitzien, is wellicht lastig te bepalen. Wil je een leercultuur ontwikkelen, dan kun je gebruik maken van de volgende kernvragen.
Welke leermogelijkheden zijn er op dit moment in je bedrijf? Ligt de focus op face-to-facetrainingen (fysieke trainingen), of worden er ook digitale leervormen gebruikt?
Hebben alle werknemers toegang tot de digitale leerinhoud?
Hoe vaak en hoe intensief wordt er door de werknemers gebruikgemaakt van de leermogelijkheden?
Hoe wordt leren in het algemeen ervaren door de werknemers en het management?
Veelgestelde vragen
Wat is een positieve leercultuur in een bedrijf?
Een positieve leercultuur is een omgeving waar medewerkers worden gestimuleerd en uitgedaagd om zich te (blijven) ontwikkelen. Medewerkers kunnen hun ambities en skills ten volle ontplooien op het werk, waardoor het bedrijf (sneller) kan groeien.
Hoe kan een werknemer zich ontwikkelen?
Een werknemer kan zich ontwikkelen als er een positieve leercultuur binnen het bedrijf heerst, waarbij er ruimte is om fouten te maken en te experimenteren.
Disclaimer
Wij wijzen erop dat de inhoud van onze website (inclusief eventuele juridische bijdragen) uitsluitend bedoeld is voor niet-bindende informatieve doeleinden en niet dient als juridisch advies in strikte zin. De inhoud van deze site kan en mag niet dienen als vervanging van individueel en bindend juridisch advies dat betrekking heeft op jouw specifieke situatie. Alle informatie wordt daarom verstrekt zonder garantie voor juistheid, volledigheid en actualiteit.