Nieuwste blogberichten
Wat is een employer value proposition (EVP) en hoe stel ik er een op?
Een employer value proposition (EVP) kan een complete gamechanger zijn voor je bedrijfscultuur, de ontwikkeling van je werknemers en het aantal toptalent dat aan boord komt. Daarom is het handig om te weten wat een EVP is, en hoe je een succesvolle waardepropositie definieert die de tand des tijds doorstaat.
Belangrijkste conclusies
Een employer value proposition (EVP) vormt een belangrijk onderdeel van je employer branding en maakt het makkelijker om toptalent binnen te halen en te behouden.
Een EVP omvat alle waarden die je als bedrijf te bieden hebt aan je werknemers.
Het is belangrijk voor een bedrijf om zich zo uniek mogelijk te profileren en de sterke punten te benadrukken die de concurrentie niet heeft.
Inhoud
- 1Wat is een employer value proposition (EVP)?
- 2Waarom heb je een EVP nodig?
- 3Aan welke eisen moet een EVP voldoen?
- 4Voorbeeld van een employer value proposition: hoe schrijf je een sterke EVP?
- 5Moet je employer value propositions segmenteren?
- 6De 7 stappen van het employer value proposition-proces
- 7Veelgestelde vragen
Wat is een employer value proposition (EVP)?
Een employer value proposition (EVP) is de belofte van waarde die een bedrijf biedt aan potentiële werknemers en vormt de kern van het bredere employer brand. Een EVP is als het ware een afspraak tussen de werkgever en een potentiële sollicitant. Wat kan jouw bedrijf en cultuur hem of haar bieden, in ruil voor zijn of haar talent, vaardigheden, en ervaring? Met een EVP kun je toptalent overtuigen en aantrekken.
Waar bestaat de EVP uit?
De employer value proposition is een verzameling die bestaat uit de volgende elementen:
Arbeidsvoorwaarden: benadruk zaken zoals het salaris en extra’s, maar vergeet ook niet om voordelen toe te voegen die moeilijk in geld uit te drukken zijn. Denk hierbij onder meer aan bedrijfsuitjes, een prettige werkomgeving en een verjaardagscadeau.
Faciliteiten: dit gaat over alles wat te maken heeft met de werkomgeving. Zaken als bereikbaarheid, parkeergelegenheid, bedrijfskantine, maar ook een goede internetverbinding behoren hiertoe.
Ontwikkelingsmogelijkheden: beschrijf wat je aan je werknemers aanbiedt, zodat ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen, zoals het volgen van opleidingen, doorgroeimogelijkheden en meer.
Cultuur en sfeer: benadruk hoe de werksfeer is en de manier waarop collega’s met elkaar omgaan.
Stabiliteit: geef inzicht in de langetermijnvisie van het bedrijf en hoe de werkzekerheid zich de komende jaren zal ontwikkelen.
Werk-privébalans: hoe gaat je organisatie om met de werk-privébalans en welke maatregelen neem je als werkgever om ervoor te zorgen dat je werknemers zo weinig mogelijk stress ervaren?
Innovatie: laat zien op welke manier je als bedrijf blijft innoveren en groeien, en benadruk de belangrijke rol die werknemers hierbij spelen.
Waardering: omschrijf hoe je je werknemers de juiste erkenning en waardering geeft voor hun werk. Hoe worden successen gevierd in het bedrijf?
Maatschappelijke betrokkenheid: op welke manier probeer je als organisatie een steentje bij te dragen aan de maatschappij? Is dat door vrijwilligerswerk te doen of door bepaalde goede doelen te steunen?
Gratis informatie: laat je EVP aansluiten op je cultuur
De cultuur van je bedrijf is allesbepalend voor je employer brand en de manier waarop je het beste talent aantrekt. Klik hier voor onze complete gids om vandaag nog je bedrijfscultuur te definiëren en te communiceren.
Download nuWaarom heb je een EVP nodig?
Een goed opgestelde EVP kan de identiteit en cultuur van je bedrijf aanscherpen, je employer brand versterken en het recruitmentproces in het algemeen vergemakkelijken.
De 'war for talent' is aangebroken en topkandidaten hebben nu keuze te over als het gaat om een nieuwe job. Een EVP is dus zeer belangrijk, niet alleen wanneer je als bedrijf actief op zoek bent naar potentiële kandidaten, maar ook wanneer deze kandidaten de vacature van het bedrijf tegenkomen. Het EVP kan echt het verschil maken bij het aantrekken en behouden van toptalent.
Aan welke eisen moet een EVP voldoen?
Een goede EVP moet aan enkele essentiële criteria voldoen om een sterk verhaal te presenteren en een waarheidsgetrouwe weergave te zijn van je bedrijf.
Maak het waarheidsgetrouw
Zorg ervoor dat je EVP overeenstemt met de realiteit. Als je met je EVP nieuwe werknemers aantrekt en ze ontdekken nadien dat je EVP helemaal niet correct is, zijn ze net zo snel weer weg. Je tast hiermee ook je geloofwaardigheid als werkgever aan.
Klaar voor de toekomst
Zorg ervoor dat de basis van je EVP relevant blijft voor de komende jaren, zodat je slechts kleine aanpassingen hoeft te maken in de toekomst.
Wees uniek
Het is belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden van je concurrenten met je EVP. Dit aspect is namelijk doorslaggevend voor potentieel talent. Zorg er dus voor dat de volgende vraag zeker beantwoord wordt: wat maakt werken bij jouw bedrijf uniek?
Maak het specifiek
Hou je doelgroep voor ogen en schrijf je EVP specifiek voor hen. Zo voelt het publiek dat je wilt bereiken zich aangesproken en is de kans groter dat je toptalent binnenhaalt.
Hou het geloofwaardig
Ondersteun je EVP met concrete voorbeelden om je sterke punten te onderbouwen. Dit vergroot de geloofwaardigheid en overtuigingskracht van je EVP.
Ontdek Personio: meer talent voor 45% minder kosten
Huur het beste talent in, ongeacht waar het zich bevindt, met Personio Posting Bundles. Laat jezelf zien op de belangrijkste Europese vacaturesites. Klik hieronder voor meer informatie.
Voorbeeld van een employer value proposition: hoe schrijf je een sterke EVP?
Een EVP moet zowel een aantrekkelijk als een realistisch statement zijn voor potentiële werknemers.
Een goede employer value proposition volgt een gestructureerde aanpak:
Wat heeft je bedrijf te bieden? Benadruk de unieke voordelen en kansen die werknemers bij jouw bedrijf kunnen verwachten, zoals de ontwikkelingsmogelijkheden, een stimulerende werkomgeving en een positieve bedrijfscultuur.
Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie? Identificeer en analyseer wat andere werkgevers in jouw sector aanbieden. Dit helpt je om je te onderscheiden en te benadrukken wat jouw bedrijf anders of beter maakt.
De werknemerservaring vanaf dag één. Beschrijf de werknemerservaring vanaf het allereerste moment dat een nieuwe werknemer bij jouw bedrijf komt werken. Dit kan gaan over de onboarding-ervaring, de ondersteuning die ze krijgen en hoe ze worden betrokken bij het team en de bedrijfscultuur.
Wil je een goede EVP schrijven, dan moeten deze drie elementen allemaal aan bod komen. Dat komt omdat je de perfecte balans moet vinden tussen wie je bedrijf wil, wat toptalent wil en wat hij of zij daadwerkelijk zal krijgen.
Moet je employer value propositions segmenteren?
Idealiter heb je één enkele employer value proposition die je kunt aanpassen aan en afstemmen op allerlei verschillende functies en afdelingen binnen je organisatie. Dit zorgt voor een zekere scherpte in je boodschap en helpt ook bij de consistentie wanneer je opschaalt.
Dat betekent dat je één enkele kernbeschrijving zou moeten hebben van je EVP, die je vervolgens kunt aanpassen aan verschillende specifieke behoeften, zoals functies of afdelingen binnen je organisatie. Het is belangrijk dat deze aangepaste versies van de EVP nog steeds herkenbaar zijn als onderdeel van je overkoepelende EVP, zodat er consistentie is in je boodschap en branding. Laten we dit illustreren aan de hand van een praktisch schema:
Sjabloon voor een employer value proposition
We beginnen met een beschrijving die de kernboodschap van onze EVP op een krachtige manier weergeeft:
"Wij bieden een plek om geweldige dingen te doen met geweldige mensen."
Dit is een vrij algemene uitspraak, nietwaar? Laten we eens kijken hoe we deze boodschap kunnen aanpassen aan de specifieke behoeften van verschillende groepen:
Stagiaires of junior werknemers | Wij bieden een plek om geweldige dingen te doen met geweldige mensen en te groeien binnen onze organisatie. |
Managers | Wij bieden een plek om geweldige dingen te doen met geweldige mensen, met de mogelijkheid om impactvolle beslissingen te nemen die echte verandering teweegbrengen. |
Directieniveau | Wij bieden een plek om geweldige dingen te doen met geweldige mensen, in een sector die je tot aan de horizon kunt brengen, en daar voorbij. |
Zoals je kunt zien, blijft de kernboodschap van de tekst intact, maar de tweede helft is aangepast aan de specifieke behoeften van de doelgroep waarop je je richt met je EVP. Laten we dit 'doelgroepspecifieke branding' noemen.
De 7 stappen van het employer value proposition-proces
Houd dit altijd in gedachten: er bestaan geen twee dezelfde employer value propositions. De uitdaging is om er een EVP op te stellen die je eigen, unieke sterke punten als werkgever onderstreept.
Stel jezelf daarbij de vraag: welke argumenten hebben we in handen die een potentiële kandidaat echt kunnen overtuigen om bij ons bedrijf te solliciteren?
Er zijn hierbij een heleboel factoren waar je aan kunt denken. Dit zijn een paar van de belangrijkste aspecten:
1. Salaris
Het salaris is een goed startpunt als je wilt nadenken over je EVP. Een bedrijf dat zijn werknemers beter betaalt vergeleken met de concurrentie, zorgt er immers voor dat sollicitanten van bij het begin een positieve indruk hebben van jou als werkgever.
Het bieden van een hoog salaris alleen blijkt op de lange termijn echter niet voldoende om werknemers te behouden als de werkomgeving niet goed is. Een bedrijf dat zijn werknemers slechts een gemiddeld of zelfs laag loon biedt, heeft nood aan andere unique selling points om ervaren werknemers en jong talent aan te trekken.
2. Werkomgeving
Naast het salaris hechten steeds meer kandidaten veel waarde aan een fijne werkomgeving. Dit kan bijvoorbeeld een werkplek zijn die is uitgerust met hoogwaardige apparatuur en die beschikt over stijlvolle kantoormeubels. Ook extra’s zoals het bieden van gratis frisdrank en tussendoortjes voor werknemers kunnen hieronder vallen.
Daarnaast speelt flexibiliteit, zoals de mogelijkheid om thuis te werken, een grote rol. Dit is met name belangrijk voor de jongere generaties die grote waarde hechten aan flexibiliteit en een gezonde balans tussen werk en privé.
3. Bedrijfscultuur
Het is belangrijk dat sollicitanten het gevoel hebben dat zij zich kunnen identificeren met de bedrijfscultuur, inclusief de waarden waar een bedrijf voor staat. De focus kan hier zeer specifiek zijn. De bedrijfscultuur kan diverse aspecten omvatten, variërend van menselijke tot sociale en zelfs politieke kwesties.
Voor veel sollicitanten die op zoek zijn naar een vaste baan, is het belangrijk dat hun werkgever hun fundamentele standpunten deelt, omdat dit hen een gevoel van gemoedsrust geeft. Uiteindelijk willen de meeste werknemers met een gerust hart naar het werk kunnen gaan, wetende dat ze in de lijn handelen met hun persoonlijke overtuigingen en die van hun werkplek.
4. Carrièremogelijkheden
Hoe aantrekkelijk zijn de carrièremogelijkheden en de promotiekansen in het bedrijf? Ook de antwoorden op dergelijke vragen kan de balans doen doorslaan in het voordeel van jouw bedrijf.
Worden werknemers actief gesteund en aangemoedigd om hun vaardigheden verder te ontwikkelen? Worden er gratis opleidingen aangeboden? Is er een duidelijk traject uitgestippeld voor doorgroeimogelijkheden naar een leidinggevende functie op korte termijn? Zijn er positieve voorbeelden te vinden van werknemers die met veel succes carrière hebben gemaakt binnen het bedrijf?
Bedrijven die hun employer value proposition gebruiken in hun wervingsmarketing om potentiële werknemers een helder beeld te geven van de loopbaanmogelijkheden, zullen zeker in de smaak vallen bij high potentials op de arbeidsmarkt.
5. Werkzekerheid
Hoe kan een gevestigd bedrijf concurreren met de aantrekkingskracht van jonge, flexibele start-ups? Een strategie kan zijn om de focus te leggen op aspecten zoals stabiliteit en werkzekerheid.
Een lange geschiedenis, constante groei, of marktleiderspositie van een bedrijf kan werknemers een gevoel van zekerheid geven. Dit gevoel van stabiliteit, waarbij een baan minder afhankelijk is van economische schommelingen, kan doorslaggevend zijn voor kandidaten die risico's willen vermijden.
6. De concurrentie in de gaten houden
Het is essentieel dat je als bedrijf niet klakkeloos de concurrentie kopieert bij het opstellen van je EVP. Doe je dat wel, dan ontbreekt een unique selling point en is er geen garantie dat je eigen doelgroep optimaal wordt aangesproken.
Toch is het raadzaam om de waardeproposities en wervingsactiviteiten van je directe concurrenten in de gaten te houden, zodat je op een passende wijze kunt reageren als dat nodig zou blijken. Als een concurrent bijvoorbeeld geen bijzonder goede kantine kan aanbieden, kan je dit aspect juist extra in de verf zetten in je eigen EVP.
Omdat bepaalde EVP-factoren, zoals het salaris of de aanwezigheid van concrete promotiekansen, niet altijd openlijk door concurrenten worden gecommuniceerd, is het zeker een optie om ‘undercover’-methoden in te zetten. In veel bedrijven is het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om incognito naar carrièrebeurzen te gaan, om zo informatie over concurrenten in te winnen.
7. Sterke punten bepalen
De makkelijkste manier om inzicht te krijgen in de sterke punten van je bedrijf vanuit het perspectief van de werknemers, is door ze het simpelweg te vragen. Dit kun je bijvoorbeeld doen aan de hand van vragenlijst of een uitgebreid gesprek. Op die manier kunnen belangrijke inzichten aan het licht komen.
De focus van de vragen moet liggen op waarom een werknemer ervoor koos om bij jouw bedrijf te gaan werken, waarom hij of zij er nog steeds graag werkt, en waarom hij of zij het bedrijf aan een vriend of kennis zou aanbevelen als fijne werkgever.
Veelgestelde vragen
Wie moet de EVP van je bedrijf ontwikkelen?
Het is evident dat HR een leidende rol speelt bij het ontwikkelen van je employer value proposition. Echter, het is belangrijk dat leidinggevenden van verschillende afdelingen binnen je organisatie actief betrokken worden. Zorg er ook voor dat je EVP afgestemd is op de algemene bedrijfsstrategie, leidende visie en werkfilosofie. Betrek daarom ook de bestuurders van de organisatie bij dit proces.
Wat is het verschil tussen een EVP en een employer brand?
Een EVP of employer value proposition draait om de waarde die je als werkgever te bieden hebt aan nieuwe en bestaande werknemers. Deze waarde bepaal je zelf en leg je zelf vast als werkgever. De employer brand daarentegen, is de manier waarop je als werkgever wordt gezien door de buitenwereld. Je employer brand kan je zelf grotendeels sturen door in te zetten op een positieve employer branding-strategie. Het opbouwen van een positieve employer brand kan cruciaal zijn om talent aan te trekken en te behouden, en het vormt een essentieel onderdeel van je algehele HR-strategie.
Disclaimer
Wij wijzen erop dat de inhoud van onze website (inclusief eventuele juridische bijdragen) uitsluitend bedoeld is voor niet-bindende informatieve doeleinden en niet dient als juridisch advies in strikte zin. De inhoud van deze site kan en mag niet dienen als vervanging van individueel en bindend juridisch advies dat betrekking heeft op jouw specifieke situatie. Alle informatie wordt daarom verstrekt zonder garantie voor juistheid, volledigheid en actualiteit.