Nieuwste blogberichten
Wat is de candidate journey? Fases, mapping en verbeteren
Werving vertoont op veel manieren overeenkomsten met het verkoopproces. Net zoals het kopen van een product verschillende stadia omvat, moeten kandidaten ook verschillende fasen doorlopen om een nieuwe baan te vinden. Hoewel veel van deze stappen tegenwoordig online plaatsvinden, vindt de candidate journey ook offline plaats. Maar wat betekent deze term precies? Hoe kun je de candidate journey in kaart brengen, en waarom is deze journey belangrijk voor je wervingsproces? In dit artikel zullen we dieper ingaan op de verschillende stadia die kandidaten doorlopen. Je leert ook hoe je de candidate journey in je bedrijf kunt verbeteren.
Belangrijkste conclusies
De candidate journey geeft recruiters meer inzicht in de stappen die kandidaten doorlopen tijdens het aannameproces. De candidate journey wordt visueel weergegeven door middel van een candidate journey map.
Dankzij de stapsgewijze aanpak van de candidate journey kunnen HR-medewerkers zich concentreren op de belangrijkste aspecten van werving en op de juiste plaatsen verbeteringen aanbrengen.
Bedrijven die werk maken van hun candidate journey en candidate experience hebben een belangrijk concurrentievoordeel in de strijd om talent.
Wat is de candidate journey?
Eenvoudig gezegd wordt de term ‘candidate journey’ gebruikt om de stadia te beschrijven die kandidaten doorlopen tijdens het wervingsproces. Er zijn in totaal zeven stadia die een kandidaat kan doorlopen:
Bewustwording
Overweging
Besluitvorming
Sollicitatieproces
Selectieproces
Aanwerving
Onboarding
Tijdens de overgang van het ene stadium naar het andere komen kandidaten in aanraking met je employer brand. Het is dus belangrijk om het verband tussen werving en employer branding te begrijpen en te versterken.
Waarom is de candidate journey belangrijk voor bedrijven?
Bedrijven die het belang van de candidate journey onderschatten, doen dat op eigen risico. Volgens het Leadership IQ-onderzoek zorgt een negatieve ervaring ervoor dat 30% van de kandidaten voortijdig afhaakt.
Echter, recruiters lopen niet alleen het risico om de beste talenten te verliezen wanneer kandidaten ontevreden zijn. Ook de reputatie van je bedrijf staat op het spel, want 55% van de werkzoekenden zal bij het lezen van negatieve recensies twee keer nadenken voordat ze bij jouw bedrijf solliciteren.
Het verkrijgen van inzicht in de candidate journey verbetert de candidate experience en helpt je om de wervingstijd en -kosten te verminderen, een sterke employer brand op te bouwen en de beste talenten (langer) te behouden.
Plan personeel op basis van solide gegevens
In Personio kun je op ieder moment zien hoeveel mensen er op welke afdeling werken en daar je planning op baseren.
Meer informatie over de rapportagefunctie van Personio
De 7 stadia van de candidate journey
Zoals eerder verteld, doorlopen je kandidaten 7 verschillende stadia tijden het wervingsproces: 1. bewustwording, 2. overweging, 3. besluitvorming, 4. sollicitatieproces, 5. selectieproces, 6. aanwerving en 7. onboarding.
1. Bewustwording
Bewustwording betreft het eerste stadium van het wervingsproces. Hierbij wordt de kandidaat zich bewust van jouw bedrijf en de vacature. De bewustwording kan plaatsgrijpen via meerdere kanalen, zoals een bericht op sociale media, een referral, je website of een personeelsadvertentie.
2. Overweging
Eenmaal een kandidaat geïnformeerd is over je bedrijf en je vacature, zal hij of zij op zoek gaan naar meer info over je bedrijfsactiviteiten, je waarden en visie, en je bedrijfscultuur. In dit stadium gaan potentiële kandidaten ook op zoek naar beoordelingen van andere werknemers om te weten hoe het is om voor jouw bedrijf te werken.
3. Besluitvorming
De belangstelling die een kandidaat heeft voor je bedrijf is in dit stadium al concreter. De besluitvorming betreft het stadium waarin een kandidaat over genoeg informatie beschikt en besluit om al dan niet tot actie (sollicitatie) over te gaan.
4. Sollicitatieproces
Een kandidaat solliciteert voor je vacature door een cv op te sturen of een applicatieformulier in te vullen. Het is de taak van HR om ervoor te zorgen dat de kandidaten duidelijk weten waar en hoe ze moeten solliciteren. Maak daarom werk van een eenvoudige sollicitatieprocedure.
5. Selectieproces
Het selectieproces gebeurt vooral intern door HR-medewerkers. Met behulp van nuttige tools zoals Personio kun je makkelijk cv’s screenen, kandidaten beoordelen en de beste kandidaten selecteren. Tijdens dit stadium is het belangrijk om kandidaten snel te informeren over de vervolgstappen en hen eventueel door te verwijzen naar een volgende fase.
6. Aanwerving
De laatste fase van de candidate journey is de uiteindelijke aanwerving (of afwijzing) van een kandidaat. In deze fase wordt door het bedrijf een werkaanbod gedaan. Tijdens een eindgesprek wordt het contract met primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden besproken en ondertekend.
7. Onboarding
Technisch gezien heeft onboarding niets meer te maken met werving. Immers, de kandidaat is op dit moment al aangenomen. Toch is de onboarding een cruciale stap die voorafgaat aan het daadwerkelijke werk en van grote invloed kan zijn op het succesvol integreren van de nieuwe werknemer in het team en de organisatie.
Candidate journey touchpoints
Tijdens elk van de 7 stadia van de candidate journey hebben kandidaten meerdere interacties met je employer brand en je medewerkers (je werknemers, recruiters, etc.). Dit gebeurt zowel online als offline. Een kandidaat kan bijvoorbeeld:
je personeelsadvertentie zien op een vacaturebank;
je carrièresite bezoeken of je carrièreblog lezen;
de beoordelingen van je bedrijf bekijken via een beoordelingswebsite;
de Facebookpagina van je bedrijf bezoeken.
lid worden van je talent network;
praten met de vertegenwoordiger van je bedrijf op een carrièrebeurs;
een online sollicitatieformulier invullen;
langskomen voor een sollicitatiegesprek.
Deze verschillende interactiemomenten worden ‘candidate journey touchpoints’ genoemd.
Candidate journey mapping
Candidate journey mapping is een proces waarbij een visuele weergave van je candidate journey wordt gemaakt. Het doel van candidate journey mapping is om een candidate journey map te maken. Deze map biedt een visuele weergave van alle touchpoints die kandidaten hebben met je employer brand gedurende de verschillende stadia van de candidate journey.
Het mappen van de candidate journey is een geweldige manier om de ervaring van je kandidaten te verbeteren en de employer branding-strategie van je bedrijf te versterken. Het creëren van een visuele weergave van je candidate journey helpt je om in de huid van je kandidaten te kruipen. Dit stelt je in staat om hun behoeften, wensen en angsten in de verschillende stadia van het proces beter te begrijpen, zodat je hier effectief op kunt inspelen.
Je zult ook belangrijke informatie verzamelen die je als leidraad kunt gebruiken voor je recruitment marketing-strategie. Je leert precies welk type content je moet gebruiken bij elke stap van de candidate journey. Daardoor kun je de employer brand van jouw bedrijf succesvol presenteren via de verschillende kanalen.
Template voor Candidate Persona’s
Een aanpasbare structuur die u helpt om de specifieke behoeften en verwachtingen van uw sollicitanten nauwkeurig aan te spreken.
Download nuVerbeteren van de candidate journey: zo pak je het aan
Het geheim achter het gebruik van de candidate journey map is het voortdurend verbeteren van alle aspecten van je wervingsproces. Dit betekent dat je ook werk moet maken van je candidate experience.
Na verloop van tijd kun je bijvoorbeeld ontdekken dat een van je kandidaatprofielen eigenlijk opgesplitst kan worden in twee aparte profielen, elk met hun eigen candidate journey. Dit is een goed voorbeeld van het voortdurend aanpassen en verfijnen van je proces.
Een candidate journey map is een dynamisch document, bestaande uit verschillende documenten voor elk potentieel kandidaatprofiel. Naarmate je personeelsbestand verandert na verloop van tijd, zal ook de informatie in deze documenten veranderen. Het is jouw verantwoordelijkheid om deze informatie zorgvuldig bij te houden en te gebruiken om je wervingsproces aan te passen en verder te verfijnen.
1. Zorg ervoor dat je kandidaat centraal staat in het proces
De candidate journey moet in elk stadium kandidaatgericht zijn. Op die manier voorkom je dat potentiële kandidaten zich van jouw organisatie vervreemden. Om een dergelijk wervingsmodel te creëren, is het van cruciaal belang om de behoeften van de kandidaat en zijn of haar algemene ervaring steeds centraal te stellen.
2. Richt je ook op alles wat aan de sollicitatie voorafgaat
Als je denkt dat de candidate journey pas begint op het moment dat kandidaten solliciteren, dan heb je het mis. In realiteit houden 3 op de 4 werkzoekenden rekening met je employer brand, nog voordat ze solliciteren.
Het is dus belangrijk om te begrijpen welke waarden en aspecten in je bedrijf kandidaten waarderen, voordat ze overwegen om voor jou te komen werken. De candidate journey begint zodra potentiële kandidaten in aanraking komen met een van de touchpoints van jouw organisatie. Dit kan het bekijken van je bedrijfswebsite zijn, het lezen van een blogpost of het ontvangen van een e-mail.
3. Breng je ideale candidate journey in kaart
Het is belangrijk om de candidate journey in kaart te brengen, omdat je zo kunt zien welke touchpoints een kandidaat doorloopt in elk stadium van het traject. Ten tweede helpt een visuele weergave recruiters om te zien welke factoren van invloed zijn op het gedrag, de ervaring en de houding van een kandidaat.
4. Laat zien hoe het is om bij jouw bedrijf te werken
Een van de belangrijkste aspecten van de candidate journey is om je kandidaten een voorproefje te geven van hoe het is om te werken in jouw bedrijf. Denk daarbij aan testimonials, bedrijfsbezoeken, interviews van werknemers en nog veel meer. Al deze zaken kun je integreren in je carrièrewebsite en netjes presenteren als onderdeel van je employer brand.
Conclusie
Moderne werknemers zijn op zoek naar een totaalervaring. Door de candidate journey in kaart te brengen, kun je als HR-leider zien wat een kandidaat in elke fase van het wervingsproces denkt en voelt. Op basis van deze ervaringen kom je te weten hoe je elke stap van het wervingsproces kunt verbeteren. Vergeet niet dat kandidaten jou ook interviewen, een sollicitatiegesprek is tweerichtingsverkeer. Jouw missie is om ervoor te zorgen dat je bij elke stap van de candidate journey aan de verwachtingen van de kandidaat voldoet.
Veelgestelde vragen
Wat is arbeidsmarktcommunicatie?
Arbeidsmarktcommunicatie richt zich op de interactie tussen potentiële talenten en de werkgever. Het doel van arbeidsmarktcommunicatie is om op een effectieve manier de mensen aan te spreken die je wilt aantrekken. Dit omvat het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën en boodschappen die de interesse wekken van potentiële kandidaten en die hen overtuigen om voor jouw bedrijf te solliciteren. Door middel van doelgerichte communicatiekanalen, een aantrekkelijke employer branding en gerichte wervingsboodschappen wordt geprobeerd om de juiste talenten aan te trekken en een positief beeld te creëren van de organisatie. Het is essentieel om de juiste toon, inhoud en kanalen te gebruiken om potentiële talenten effectief te bereiken en te engageren.
Hoe kun je de candidate journey meten?
Met behulp van enquêtes kun je meten hoe tevreden kandidaten zijn over je aanwervingsproces. Recruiters gebruiken de verzamelde feedback van kandidaten om het wervingsproces te verbeteren en de employer brand te versterken.
Disclaimer
Wij wijzen erop dat de inhoud van onze website (inclusief eventuele juridische bijdragen) uitsluitend bedoeld is voor niet-bindende informatieve doeleinden en niet dient als juridisch advies in strikte zin. De inhoud van deze site kan en mag niet dienen als vervanging van individueel en bindend juridisch advies dat betrekking heeft op jouw specifieke situatie. Alle informatie wordt daarom verstrekt zonder garantie voor juistheid, volledigheid en actualiteit.