Candidate experience: belang, meten en verbeteren

Arbeidsvoorwaardengespek/employee benefits interviews

De candidate experience gaat over het gevoel dat een kandidaat ervaart tijdens het volledige sollicitatietraject, van de allereerste kennismaking tot de onboarding. De totale ervaring bepaalt uiteindelijk hoe kandidaten over jouw bedrijf denken en in welke mate je als werkgever talenten (blijvend) aan je bedrijf weet te binden. In dit artikel lees je wat de candidate experience precies inhoudt, hoe je de ervaringen van je kandidaten meet én hoe je de totale candidate journey kunt verbeteren. 

Belangrijkste conclusies

  • Door een positieve candidate experience te bieden, vergroot je de kans om talenten aan je bedrijf te binden en word je gezien als een aantrekkelijke werkgever.

  • De candidate experience heeft betrekking op alle fases van het sollicitatieproces.

  • De candidate experience heeft een directe impact op de employer branding.

Ontdek de kracht van competentiegerichte interviews met deze praktische toolkit.

Wat is de candidate experience?

Wat is nu de betekenis van de candidate experience? De candidate experience heeft betrekking op het gevoel dat een sollicitant ervaart tijdens het volledige sollicitatietraject. Dit traject is op te splitsen in zes fases: de eerste kennismaking, de afweging, de daadwerkelijke sollicitatie, het persoonlijk contact, het aanbod en de onboarding.

De candidate experience in recruitment

Het belang van de candidate experience is niet te onderschatten. Deze ervaring beïnvloedt (mede) de beeldvorming over je bedrijf en heeft een directe impact op de employer branding. Je employer branding heeft niet alleen invloed op de reputatie van je bedrijf, maar speelt ook een cruciale rol in het behouden van het bestaande personeel en het aantrekken van nieuw talent. Kortom, de candidate experience in recruitment is een echte must!

Zorg er dus voor dat de ervaringen van sollicitanten met je bedrijf positief zijn en overeenkomen met de realiteit, om zo een betrouwbare indruk achter te laten. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je wel kandidaten weet te strikken, maar dat deze binnen afzienbare tijd weer afhaken. En dan ligt er ook nog een negatieve review op websites zoals Glassdoor op de loer, waardoor het extra lastig wordt om geschikte kandidaten te vinden. 

Template voor Candidate Persona’s

Kandidaat persona’s

Een aanpasbare structuur die u helpt om de specifieke behoeften en verwachtingen van uw sollicitanten nauwkeurig aan te spreken.

Download nu

De gevolgen van een slechte candidate experience

De gevolgen van een slechte candidate experience liegen er niet om. Geschikt talent haakt voortijdig af en ziet je bedrijf ook in de toekomst niet langer als potentiële werkgever. Bovendien is er een aanzienlijke kans dat zij zich negatief uitlaten over jouw bedrijf, persoonlijk tegen vrienden, maar misschien ook online, op websites zoals Glassdoor. Zo wordt de olievlek alleen maar groter en nemen jouw kansen om geschikt personeel te vinden steeds verder af.

Hoe meet je de candidate experience?

Hoe kun je de candidate experience meten, zodat je weet dat je op de goede weg zit? Daarvoor kan je gebruikmaken van een candidate experience survey.

Candidate experience survey

Om te weten hoe je kandidaten de candidate journey hebben ervaren, kan je ze vragen om een korte (!) enquête in te vullen. Dat kan een document zijn met vragen dat je hen per mail stuurt, maar er zijn ook diverse apps beschikbaar voor deze doeleinden. Met een gespecialiseerde app analyseer je ook eenvoudig de resultaten, zodat je een snelle en gerichte verbeterslag kan slaan.

Stel vragen als:

  • Op welke functie solliciteerde je?

  • Met wie heb je contact gehad?

  • Wat ging er goed?

  • Wat zouden we kunnen verbeteren?

  • Zou je ons bedrijf bij iemand anders aanbevelen?

Kijk vervolgens ook naar de sollicitatie- en acceptatiepercentages en de resultaten uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken om een helder beeld te krijgen van de candidate experience.

Verbeteren van candidate experience: zo pak je het aan

Je candidate journey is al met al heel bepalend voor de mate waarin jij een aantrekkelijke werkgever bent en bevonden wordt. Je hebt dus alle reden om te zorgen voor de best mogelijke candidate experience. We doen je een aantal suggesties om deze ervaring te verbeteren.

Hoe verbeter je de candidate experience? 6 tips

  1. Maak solliciteren makkelijk - Onderzoek of je de sollicitatieprocedure wellicht kan vereenvoudigen.

  2. Communiceer helder - Laat je kandidaten steeds weten hoe het proces verloopt en wat de volgende stap is. Reageer snel en houd mensen niet onnodig lang aan het lijntje. Informeer kandidaten die de functie niet hebben gekregen en benoem de reden(en) waarom dat zo is.

  3. Wees persoonlijk - Zodra het eerste contact heeft plaatsgevonden, doe je er goed aan te communiceren met iemands naam en eventueel te refereren aan specifieke dingen die zijn benoemd of gezegd. Zo bouw je een band op. 

  4. Neem feedback op als onderdeel van het sollicitatieproces - Zo leer je waar kandidaten op aanslaan en wat er beter kan. Tegelijkertijd waarderen sollicitanten het als zij van hun sollicitatieproces kunnen leren. De kans dat jij als bedrijf een potentiële werkgever blijft, wordt zo aanzienlijk groter.

  5. Wees respectvol - Ga op een nette manier om met je kandidaten. Informeer ze, laat ze niet onnodig lang wachten, communiceer én luister. Sta open voor vragen.

  6. Gebruik speciale HR-software om je sollicitatieproces te stroomlijnen en de customer experience verder te optimaliseren.

Leestip: Duik dieper in het wervingsproces en ontdek hoe je met een doordachte strategie en aandacht voor candidate experience de beste talenten kunt aantrekken en behouden voor jouw organisatie.

Klaar om je wervingsproces te verbeteren?

Toolkit voor het gebruik van competentiegerichte sollicitatievragen

Praktische interviewvragen voor het evalueren van essentiële competenties zoals leiderschap en communicatie.

Download Nu

Conclusie: investeer in candidate experience

Een positieve candidate experience is medebepalend voor de beeldvorming over je bedrijf en is van groot belang als je talent - nu of in de toekomst - aan je bedrijf wil binden. HR-managers doen er dan ook goed aan te investeren in candidate experience, zodat sollicitanten een optimale eerste indruk krijgen van hun bedrijf.

Veelgestelde vragen

Waaruit bestaat een goede candidate experience?

Een goede candidate experience geeft kandidaten een positief gevoel over het totale sollicitatieproces, vanaf de allereerste kennismaking tot en met de onboarding.

Hoe kan ik mijn employer branding verbeteren met behulp van de candidate experience?

Door al je (potentiële) sollicitanten een positief gevoel mee te geven tijdens hun candidate experience, verbeter je ook meteen je employer branding. Houd dus alle stappen van het sollicitatieproces tegen het licht en onderzoek - vanuit het perspectief van de werkzoekende - hoe je dit proces verder kan optimaliseren.

Hoe kan technologie bijdragen aan het verbeteren van de candidate experience?

Met technologie kun je de processen standaardiseren en weet je zeker dat alle kandidaten tijdig worden geïnformeerd over de volgende stappen in de sollicitatieprocedure.

Disclaimer

Template voor Candidate Persona’s

Kandidaat persona’s