Nieuwste blogberichten
13. januari 2022
HR-trends 2022: 5 onderwerpen die op je agenda moeten staan
Voor mij was 2021 een jaar waarin HR-professionals hun centrale rol verder hebben versterkt en hebben bijdragen aan het succes van hun bedrijf. Ze hebben hybride werkmodellen ontworpen, nieuwe strategieën voor de bedrijfsgroei bedacht en hun medewerkers op basis daarvan ontwikkeld.
Maar hoe gaat de HR-sector er in 2022 uitzien? In dit artikel laat ik je zien met welke vijf onderwerpen ons HR-team zich in 2022 gaat bezighouden 2022 en die voor jou ook een must zijn. – Ross Seychell, Chief People Officer bij Personio
Ontwikkel een optimale HR-strategie voor 2022 met onze gids (Engelstalig).
Toen we dit jaar samen met Opinium een onderzoek deden naar de gevolgen van de coronapandemie, werd het duidelijk welke richting veel bedrijven in 2022 zullen uitgaan:
46% van de medewerkers wil in de komende zes of twaalf maanden van baan veranderen.
40% van de medewerkers geeft aan dat hun productiviteit afneemt door te veel digitale tools.
49% van de HR-professionals zegt dat ze niet over de gegevens en inzichten beschikken om hun organisatie optimaal te ondersteunen.
De hoofdonderwerpen zijn dus werving, personeelsretentie, productiviteitsverhoging en people analytics. Volgens mij zal HR ook volgend jaar veel silo’s doorbreken en de grenzen van het bestaande HR-werk verleggen, vooral wat deze vijf onderwerpen betreft.
#1 Het werven van talent vraagt om duidelijke strategieën
De arbeidsmarkt is zeer concurrerend. Uit een onderzoek van Indeed blijkt bijvoorbeeld dat 79% van de werkgevers de afgelopen maanden problemen heeft gehad met het werven van personeel. Voor 76% had dit een negatieve impact op hun business. Vooral start-ups en groeiende bedrijven zullen daarom veel meer moeten investeren om hun personeelstekorten weg te werken. Hierdoor zal de concurrentie nog verder toenemen.
Daarom zullen we ons volgend jaar richten op een zeer duidelijke strategie voor employer branding en werving om de effectiviteit van ons wervingsproces te optimaliseren. Twee elementen zullen hierbij belangrijk zijn: goede tools en concurrerende beloningsmodellen.
#2 HR-kernprocessen automatiseren
Het People Team bij Personio bestaat uit de HR-afdeling, de interne IT-afdeling en het officemanagement. Omdat er drie subteams zijn, spelen coördinatie en vlotte processen een belangrijke rol zodat de productiviteit niet afneemt. Daarom willen we volgend jaar nog meer processen automatiseren en hiervoor zullen we de People Workflow Automation van Personio inzetten.
Dit vertaalt zich rechtstreeks in onze HR-strategie: het verbetert niet alleen de people experience binnen onze teams. Geautomatiseerde workflows geven ze ook meer tijd voor initiatieven die toegevoegde waarde opleveren, zoals het bevorderen van het welzijn van onze medewerkers of onze teamleiders helpen om hybride teams te ondersteunen.
#3 Leidinggevenden verder ontwikkelen
In 2021 is ons personeelsbestand gegroeid van 450 naar 1100 medewerkers. Voor bedrijven die zo snel groeien, zijn leidinggevenden belangrijke verspreiders van waarden en cultuur. Ze hebben ook een fundamentele voorbeeldfunctie en dienen als houvast voor motivatie en inzet.
Daarom zullen we veel investeren in de ontwikkeling van leidinggevenden. We zullen onze basisprincipes voor goed leiderschap al bij de onboarding overbrengen, maar daarbij ook de ‘Great Leaders Do’-principes integreren. Die zullen de basis vormen voor de rolverwachtingen, de prestatiedoelen en de ontwikkelingsmaatregelen. Op die manier willen we de kennis van onze teamleiders uitbreiden en hun vertrouwen in belangrijke managementonderwerpen vergroten.
Daarnaast zullen we zorgen voor een hecht groepsnetwerk om regelmatige kennisuitwisseling tussen leidinggevenden te stimuleren.
#4 Beslissingen nemen op basis van gegevens
We werken al geruime tijd met gegevens om onze processen te optimaliseren en de ‘people experience’ te verbeteren. Volgend jaar willen we dit uitbreiden op basis van onze huidige rapporten en dashboards.
‘Gegevens zijn belangrijker dan ooit om doelgerichte activiteiten op te kunnen zetten.
De focus van deze uitbreiding is gericht op één doel: onze recruiters en people-partnerteams in staat stellen om aandachtspunten te identificeren en hypotheses op te stellen over hoe we de verschillende fasen van onze ‘people experience’ kunnen verbeteren.
#5 Vooruitkijken naar ‘het nieuwe normaal’
Als er vorig jaar één ding duidelijk is geworden, dan is het wel dat er geen weg terug is naar de situatie van voor corona. In 2022 zullen bedrijven moeten blijven nadenken en nadere stappen moeten nemen via een hybride aanpak.
Voor ons resulteert dit in twee centrale actiepunten:
Diversiteit, gelijkheid en inclusie: we groeien snel en willen onze cultuur op deze vlakken laten meegroeien.
Het welzijn en de gevolgen van de afgelopen jaren voor onze medewerkers: we zullen stappen nemen om hun mentale, emotionele en fysieke gezondheid proactief te stimuleren.
About Ross Seychell
Als leider met 20 jaar ervaring, is het mijn passie om te ontdekken hoe organisaties hun missie kunnen bereiken met mensen en een sterke bedrijfscultuur. Na het opbouwen van HR-afdelingen en -strategieën bij snelgroeiende bedrijven als Wise en King, help ik nu als Chief People Officer Personio om het beste HR-platform in Europa te worden.